Το νέο θεατρικό έργο του Ανδρέα Στάικου, “Ερμιόνη”, θα κάνει πρεμιέρα τη Δευτέρα 17 Οκτωβρίου στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης. Η παράσταση θα παίζεται κάθε Δευτέρα και Τρίτη.
Η αέναη μάχη της γυναίκας για ελευθερία και χειραφέτηση
Η Ερμιόνη αποτελεί το κεντρικό πρόσωπο της ιστορίας. Κόρη του Μενέλαου και της Ωραίας Ελένης, εκφράζει την αέναη μάχη της γυναίκας για ελευθερία και χειραφέτηση, όμως προσκρούει στα ανυπέρβλητα εμπόδια της αντίπαλης πλευράς, που παρουσιάζονται με τη μορφή της πατρικής εξουσίας και προστασίας, της ερωτικής εξουσίας και των εφήμερων γυναικείων συμφερόντων. Την Ερμιόνη περιστοιχίζει η Χρυσόθεμις, η αδιάφορη και ουδέτερη γυναίκα που αποφεύγει πάντα οποιαδήποτε σύγκρουση και διαρκώς νίπτει τας χείρας της. Ο Μενέλαος με τη μορφή του παντοδύναμου άνδρα, που καταλήγει να είναι θύμα της πραγματικής και υποτιθέμενης δύναμής του. Τη μυθική αυτή τριάδα συμπληρώνει η Κλεόνη, τροφός και παιδαγωγός του Λακεδαιμονιακού ανακτόρου, η οποία ως καλή ή κακή μοίρα κινεί τα νήματα και σκηνοθετεί κατά βούλησιν τη ζωή και το πεπρωμένο των επιφανών της κυρίων.
Ο Ανδρέας Στάικος για την Ερμιόνη
Ένα παιχνίδι χωρίς όρια που τελειώνει με το τέλος της ζωής. Ήρωες και φαντάσματα ηρώων, επεισόδια και αντικατοπτρισμοί επεισοδίων από το πεδίο των μαχών και κυρίως από το παρασκήνιο του Τρωικού Πολέμου, ιδεώδες περιβάλλον για την αναζήτηση της θεατρικότητας. Οι πιο αρχέγονες αλλά και σύγχρονες όψεις της θεατρικότητας συνυπάρχουν για να προβάλλουν τα επιμέρους στοιχεία αυτής της θεατρικότητας (μεταμφιέσεις, μεταμορφώσεις, ανατροπές, εκπλήξεις κτλ.), συμβάλλουν στην γένεση του παιχνιδιού, αναγκαίας συνθήκης του θεάτρου, της ζωής και της ιστορίας.
Ποιός είναι ο Ανδρέας Στάικος
Γεννήθηκε στην Αθήνα. Πήρε πτυχίο Φιλολογίας από το Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης και το 1967 έφυγε για το Παρίσι όπου ξεκίνησε θεατρικές σπουδές. Σπούδασε στο Εθνικό Ωδείο Δραματικής Τέχνης και παρέμεινε μέχρι το 1981 γράφοντας και δουλεύοντας ως βοηθός σκηνοθέτη στο πλάι του μεγάλου σκηνοθέτη Αντουάν Βιτέζ. Από το Παρίσι εξάλλου έγινε γνωστό το πρώτο θεατρικό του έργο με τίτλο “Κλυταιμνήστρα”.
Η ιδιότυπη θεατρική γραφή του είναι αποτέλεσμα της δυναμικής των προβών με τους ηθοποιούς. Ο ίδιος έχει αναφέρει χαρακτηριστικά :“Η γραφή γεννούσε αυτομάτως τη σκηνοθεσία τους και η σκηνοθεσία γεννούσε αυτομάτως τη γραφή τους. Σύγχυση ή ταύτιση της γραφής και της σκηνοθεσίας.“ Έτσι τα έργα του ανεβαίνουν σχεδόν πάντα για πρώτη φορά στη σκηνή κάτω από τη δική του σκηνοθεσία.
Παράλληλα έχει μεταφράσει στα ελληνικά πολλά θεατρικά έργα Γάλλων κλασσικών συγγραφέων όπως ο Λακλό, ο Μολιέρος, ο Μαριβώ, ο Λεσάζ, ο Λαμπίς, κ.α. και έχει εκδώσει δύο δημοφιλή μυθιστορήματα, Αισχροτάτη Εριέττα και Επικίνδυνες μαγειρικές.
Ασχολείται ενεργά με τη διδασκαλία τόσο σε ελληνικά πανεπιστήμια (Τμήμα Επικοινωνίας και Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης του Παντείου Πανεπιστημίου Αθηνών, Τμήμα Θεάτρου του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης) όσο και εκτός του αυστηρώς οριζομένου ως ακαδημαϊκού χώρου. Υπήρξε επί μία δεκαετία διευθυντής του Εργαστήριου Θεατρικής Μετάφρασης στο Κέντρο Λογοτεχνικής Μετάφρασης του Γαλλικού Ινστιτούτου Αθηνών και αργότερα συνεργάτης του Ευρωπαϊκού Κέντρου Λογοτεχνικής Μετάφρασης και δάσκαλος θεατρικής γραφής στο «εργαστήρι του βιβλίου» του ΕΚΕΒΙ.
Τα έργα του έχουν επανεκδοθεί και έχουν μεταφραστεί σε πολλές άλλες γλώσσες.
Παίζουν
Νίκος Νίκας, Ελένη Ζαραφίδου, Εμμανουέλα Κοντογιώργου, Αιμιλία Μηλιού
Συντελεστές
Σκηνοθεσία: Ανδρέας Στάικος
Σκηνικά: Λίλη Πεζανού
Κοστούμια: Δημήτρης Ντάσιος
Μουσική: Νίκος Ξυδάκης
Κίνηση: Κάτια Σαβράμη
Φωτισμοί: Αλέκος Αναστασίου
Φωτογραφίες: Πάτροκλος Σκαφίδας
Trailer: Φοίβος Σαμαρτζής
Επικοινωνία: Αντώνης Κοκολάκης
Βοηθός σκηνοθέτη: Κωνσταντίνος Σαράντης