Ο Αγαμέμνονας του Αισχύλου θα παρουσιαστεί στις 22 και 23 Ιουλίου στο Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου, σε σκηνοθεσία Ούλριχ Ράσε. Ο Ράσε, παρουσιάζει μία δική του οπτική, με το μοναδικό καλλιτεχνικό του στυλ και με χρήση ειδικής περιστρεφόμενης σκηνής. Οι έμπειροι ηθοποιοί του θα επιδίδονται σε μια απολύτως καλοκουρδισμένη χορογραφία-ερμηνεία. Η εξέλιξη της δράσης θα συνοδεύεται από ζωντανή μουσική.
Ο Αγαμέμνονας μέσα από τα μάτια του γερμανού σκηνοθέτη
Στην Επίδαυρο θα παρακολουθήσει το ελληνικό κοινό μια μοναδική εκδοχή του έργου του μεγάλου τραγικού ποιητή, Αισχύλου. Σύμφωνα με τον Ράσε, ο Αγαμέμνονας επιστρέφει από την Τροία καταρρακωμένος και όχι ήρωας. Η Κασσάνδρα που φέρνει μαζί του, λάφυρο από τον πόλεμο, αναγνωρίζει την κατάρα και καθιστά σαφές οτι ο δρόμος που βαδίζουν δεν είναι σωστός. Η Κλυταιμνήστρα δεν αποσαφηνίζεται ποτέ αν είναι καλή ή κακή. Αν είναι μία μάνα που πενθεί για τον χαμό της κόρης της ή μία τακτικίστρια που συνεχίζει τον κύκλο της βίας. Ο Αισχύλος, για τον Ράσε, μας δίνει τη δυνατότητα να δούμε κάθε χαρακτήρα σε βάθος. Σε μία σκληρή εποχή όπως η δική μας να έρθουμε για άλλη μία φορά αντιμέτωποι με τις συνέπειες του πολέμου. Μοναδικός δρόμος, η διαπραγμάτευση.
Αυτό θα επιχειρήσει να κάνει ο Ράσε στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου, σε μία περιστρεφόμενη σκηνή, που θα λειτουργεί σαν ρολόι. Τέσσερις μουσικοί με κρουστά όργανα να δίνουν τον ρυθμό και τους ηθοποιούς του να συνδυάζουν κάθε τους βήμα με τη μουσική και τον λόγο.
Ένας αιώνιος κύκλος εκδίκησης και ανταπόδοσης
Ο Αγαμέμνονας του Αισχύλου είναι το πρώτο έργο της «Ορέστειας» (458 π.Χ.), της μοναδικής σωζόμενης αρχαίας τριλογίας, όπου περιγράφεται η επάνοδος του βασιλιά στην πατρίδα του, η υποδοχή και ο φόνος του, καθώς και ο φόνος της Κασσάνδρας την οποία είχε φέρει μαζί του ως «λεία του πολέμου» από την Τροία. Το έργο ολοκληρώνεται με την ικανοποίηση της Κλυταιμνήστρας για το γεγονός ότι σκότωσε εκείνον που είχε θυσιάσει την κόρη της Ιφιγένεια. Ο Χορός όμως αφήνει να εννοηθεί ότι τίποτα δεν μένει ατιμώρητο, δίνοντας τη «σκυτάλη» στον Ορέστη για να αποκαταστήσει την δικαιοσύνη.
Ένας αιώνιος κύκλος εκδίκησης και ανταπόδοσης. Κάθε σταγόνα αίματος που χύνεται πρέπει να εξιλεώνεται με νέο αίμα. Ο καθένας πιστεύει ότι το δίκιο και η θέληση των θεών είναι με το μέρος του και διαπράττει νέα λάθη. Κάπως έτσι, ο Αγαμέμνονας επιστρέφει στην πατρίδα του, μετά από δέκα χρόνια πολέμου κατά της Τροίας, ως θριαμβευτής ήρωας. Εδώ όμως τον περιμένει το μίσος της γυναίκας του Κλυταιμνήστρας και η επιθυμία της για εκδίκηση. Στον Αισχύλο η σύγκρουση μεταξύ Αγαμέμνονα και Κλυταιμνήστρας είναι κάτι πολύ περισσότερο από μια διαμάχη μεταξύ συζύγων· είναι μια σύγκρουση για την εξουσία· μια μάχη της μητριαρχίας απέναντι στην πατριαρχία.
Ο πρωτοποριακός Ούλριχ Ράσε
Γεννημένος το 1969 στο Μπόχουμ της Γερμανίας και με σπουδές στην ιστορία της τέχνης και στη συγκριτική λογοτεχνία, ο Ούλριχ Ράσε ανήκει στους πρωτοπόρους σκηνοθέτες της γενιάς του. Το 2013 τιμήθηκε με το Βραβείο Τέχνης της Ακαδημίας Τεχνών του Βερολίνου, ενώ –εκτός από τις αρχαίες τραγωδίες– στο ρεπερτόριό του περιλαμβάνονται και άλλα σημαντικά έργα, όπως η Σαλώμη του Όσκαρ Ουάιλντ (2009), η Αποκάλυψη του Ιωάννη (2013), ο Θάνατος του Ντάντον (2015) και ο Βόιτσεκ (2017) του Γκέοργκ Μπύχνερ και το τελευταίο έργο της Σάρα Κέιν 4. 48 Ψύχωση (2020) – όλα ανεβασμένα σε μεγάλα θέατρα κυρίως της Γερμανίας και της Αυστρίας, αλλά και στην υπόλοιπη Ευρώπη.
Συντελεστές
Σκηνοθεσία – Σκηνικά: Ulrich Rasche
Κοστούμια: Romy Springsguth
Μουσική – Μουσική Διεύθυνση: Nico van Wersch
Φωτισμοί: Gerrit Jurda
Διασκευή: Walter Jens
Παίζουν