Εύλογα ερωτήματα προκύπτουν σχετικά με την πτήση του Αντόνοφ, κυρίως με το φορτίο που μετέφερε. Το ελληνικό Υπουργείο Εξωτερικών θα προχωρήσει σε διάβημα προς τη Σερβική κυβέρνηση, κάτι που σημαίνει ότι δεν είχε γνώση του είδους του φορτίου.
Εντολή για διάβημα
Σύμφωνα με Διπλωματικές πηγές, “με εντολή του Υπουργού Εξωτερικών Νίκου Δένδια, ο Πρέσβης της Ελλάδας στο Βελιγράδι θα πραγματοποιήσει άμεσα διάβημα αναφορικά με την ανάγκη πρότερης ενημέρωσης της ελληνικής πλευράς από την σερβική για την φύση του φορτίου του αεροσκάφους που κατέπεσε πλησίον της Καβάλας το Σάββατο βράδυ”.
ΥΠΑ: Είχε επικίνδυνο φορτίο
Σε ανακοίνωσή η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας ενημερώσει αναλυτικά για τη διαδρομή του Αντόνοφ. Έχει ενδιαφέρον πως σχετικά με το φορτίο αναφέρει ότι περιείχε “εντεκάμιση (11,5) τόνους επικίνδυνο φορτίο (dangerous goods)”. Μένει να φανεί ποιά ακριβώς ενημέρωση υπήρξε για το φορτίο από τη Σερβική στην ελληνική πλευρά, δεδομένου ότι η ΥΠΑ το χαρακτηρίζει “επικίνδυνο”.
Το χρονικό της μοιραίας πτήσης
Η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ), ενημερώνει σχετικά με την πτώση του αεροσκάφους Antonov 12 στην περιοχή της Καβάλας το Σάββατο 16 Ιουλίου 2022:
Το ουκρανικού νηολογίου αεροσκάφος τύπου Antonov 12, απογειώθηκε από τον αερολιμένα της Νις στην Σερβία με οκταμελές (8) πλήρωμα και εντεκάμιση (11,5) τόνους επικίνδυνο φορτίο (dangerous goods). Σύμφωνα με το σχέδιο πτήσης που είχε καταθέσει στις αρμόδιες αρχές της Σερβίας, το αεροσκάφος θα πραγματοποιούσε πτήση cargo προς το Μπανγκλαντές (Ντάκα) με ενδιάμεσους σταθμούς την Ιορδανία (Αμμάν) , την Σαουδική Αραβία (Ριάντ) και την Ινδία (Αχμενταμπάντ).
“Μay day φωτιά στον κινητήρα τέσσερα”
Στον Ελληνικό εναέριο χώρο εισήρθε στις 22:09 τοπική ώρα. Το αεροπλάνο στις 22:37 ενημέρωσε το Κέντρο Ελέγχου Περιοχής Αθηνών – Μακεδονίας (ΚΕΠΑΘΜ) ότι λόγω προβλήματος (operation reasons) δεν θα συνεχίσει για το τελικό του προορισμό και ότι θα γυρίσει πίσω στο αεροδρόμιο αναχώρησης. Στις 22:42 πετώντας ανατολικά της Χαλκιδικής ενημέρωσε τους Ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας στην προσέγγιση Θεσσαλονίκης ότι έχει πρόβλημα στον κινητήρα νούμερο τέσσερα (4) αναφέροντας: may day φωτιά στον κινητήρα τέσσερα. Η ΥΠΑ άμεσα κήρυξε κατάσταση κινδύνου με την ενεργοποίηση των σχετικών διαδικασιών που προβλέπονται. Στις 22:45 το αεροσκάφος είχε συνομιλία με τον πύργο ελέγχου Καβάλας και ενημέρωσε ότι κατευθύνεται για αναγκαστική προσγείωση. Αμέσως δόθηκε άδεια προσγείωσης για το αεροδρόμιο της Χρυσούπολης στην Καβάλα. Στις 22:47 το στίγμα του αεροσκάφους χάθηκε από τα ραντάρ της εναέριας κυκλοφορίας.
Η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας ενημέρωσε το Εθνικό Κέντρο Συντονισμού Έρευνας και Διάσωσης για την κατάσταση κινδύνου και εν συνεχεία για την απώλεια επικοινωνίας και ξεκίνησε άμεσα η διαδικασία εντοπισμού, έρευνας και διάσωσης. Παράλληλα κινητοποιήθηκαν όλοι οι αρμόδιοι φορείς (Πυροσβεστική Υπηρεσία, Ελληνική Αστυνομία, Πολιτική Προστασία, Υπουργείο Εθνικής Άμυνας και τοπικοί φορείς) για την απώλεια στίγματος του αεροπλάνου στην ευρύτερη περιοχή της Καβάλας.
Για το αεροπορικό δυστύχημα έχει επιληφθεί η Επιτροπή Διερεύνησης Ατυχημάτων και Ασφάλειας Πτήσεων (ΕΔΑΑΠ).
Σαρηγιάννης: Προσοχή στις τοξικές ουσίες
Στο μεταξύ, την προσοχή όλων στον πιθανό κίνδυνο από τοξικές ουσίες που παρήγαγε η καύση των πυρομαχικών που μετέφερε το Antonov 12BK, καθώς και των ίδιων των υλικών του αεροσκάφους, επέστησε μιλώντας στο ΣΚΑΪ ο καθηγητής Περιβαλλοντικής Μηχανικής Δημοσθένης Σαρηγιάννης.
Ο καθηγητής επισήμανε ότι “τόσο από την καύση των εκρηκτικών όσο και των πλαστικών και μεταλλικών υλικών του αεροσκάφους εκλύονται ουσίες που μπορούν να έχουν τοξικό περιεχόμενο. Αυτές στο μεγαλύτερό τους ποσοστό καταπίπτουν στο έδαφος”.